Dag 22, 21 december. Ghar Lapsi – Rabat 28 km.

Na het honden uitlaten wil Roderick nog een cache zoeken, Karin blijft liever binnen.

Achteraf een goede keuze van haar want terwijl Roderick veel moeite heeft met het vinden, (de hint is onder een steen🤦‍♂️)begint het keihard te regenen.

Zeiknat maar met een vinkje bij Malta komt hij terug in de camper, eerst koffie.

De route voor vandaag: De Dingli kliffen proberen te volgen, het kasteel (Verdala palace) van de president bekijken en naar Rabat & Mdina.

De Dingli kliffen volgen lukt aardig.

De wegen zijn hier, net als op Sicilië, best smal en het is af en toe best krap met het tegemoet komend verkeer, maar het gaat allemaal goed.

We zien het beroemde ‘raam’ van de Dingli klif niet, maar het kapelletje op het hoogste punt wel.

Tussendoor komen we ook bij het paleis van de president (als hij er is dan is de Maltese vlag gehesen), we komen niet verder dan de oprit, de president is “thuis”.

We rijden naar Rabat en Mdina, deze steden waren ooit 1 stad maar heeeel lang geleden hebben de Arabieren dit gescheiden.

Karin vindt met behulp van Google Maps een grote parkeerplaats precies tussen de beide plaatsen in, een mooie uitvalsbasis voor een bezoek aan beide plaatsen en om hier te overnachten.

We beginnen in het minder toeristische Rabat, het is lunchtijd dus eerst een broodje.

Dit doen we bij de Crystal Palace Bar, wat het precies is weten we niet maar we nuttigen er 2 broodjes en 2 koffie voor €2,50, dikke prima.

We wachten tot de regen is afgelopen en lopen dan Rabat in.

Het is een leuk stadje met kleine steegjes en op het centrale plein de kathedraal, waar de locals allemaal samen komen.

We willen de grot van St. Paul bezoeken maar gaan toch eerst naar Mdina, het is maar een klein stukje lopen.

Via de hoofdpoort komen we de ommuurde stad binnen, het bijzondere is dat hier geen enkele straat recht is.

Heel apart om niet het einde van de straat te zien. De uitleg is dat in tijden van oorlog, een kogel nooit een rechte baan zou treffen in deze stad.

Na wat ronddwalen lopen we terug naar de camper om de voetjes even rust te geven, we eten daarbij een lokale snack, de Imqaret, gevuld met dadels.

Na een kop koffie gaat Roderick terug naar Rabat voor een bezoekje aan de grot, helaas is hij daar voor te laat.

Wel maakt hij nog wat foto’s van de kerstsfeer.

Straks samen de kerstsfeer in Mdina bekijken.

De gereden route van deze dag. (klik op de foto)

Dag 23, 22 december. Rabat – Mellieħa 36 km.

Het was vannacht weer een waai nacht, alsof we op een boot sliepen.

We blijven ‘s morgens dan ook maar wat langer liggen.

Roderick is er als eerste uit, hij gaat alsnog de grot bezoeken.

Hij vond het weer interessant, het was niet alleen een grot, maar je kon er ook catacomben bezoeken en in 2e wereldoorlog schuilkelders lopen.

Hij neemt op de terugweg een warm broodje mee en om 11 uur rijden we de parkeerplaats af.

Hoewel het nog steeds hard waait willen vandaag wat “must see” stranden aan doen.

Maar eerst gaan we naar het begin van de Victoria lines, een 12 km lange verdedigingslinie, die eind jaren 1800 werd aangelegd.

Onze eerste strand is Ġnejna Bay, een populair locatie voor de Maltezen.

Het is er nu rustig en hier zien we hoe hard het waait.

De kiosk is wel open, de eigenaar vertelde ons dat hij elke dag open is, behalve wanneer de wind verkeerd staat want dan kan hij zijn ramen niet open doen.

We drinken een espresso en een warme chocolademelk en gaan naar de volgende parkeerplaats.

Deze is boven op een rots, aan de ene kant zie je Ghajn Tuffieha Bay en aan de andere kant Golden Beach, ondanks dat we daar bijna weg waaien kunnen we wel wat foto’s maken.

Genoeg wind voor vandaag, we gaan naar Popeye Village, hier is 1980 de film/musical Popeye, met Robin Williams in de hoofdrol, opgenomen.

Maar ook dit ligt op een winderige klif, het is niet anders.

Het is een leuk themapark en we zijn hier de rest van de middag zoet, letterlijk en figuurlijk want bij de entreeprijs zit ook popcorn en gluhwein, hier heet dat mulled wine.

Na dit bezoek rijden we naar Mellieħa, we moeten nog wat boodschappen doen.

Wanneer ook dit gebeurd is zoeken we op Google Maps een parkeerplaats, we vinden er een bij een hele grote kerk, morgen deze maar even vanbinnen bekijken 😉

De gereden route van deze dag. (klik op de foto)

Dag 24, 23 december. Mellieħa – Sliema 55 km.

We hadden een mooi plekje daar voor de kerk in Mellieħa maar een kerk heeft klokken en deze kerk heeft heel veel klokken, en dat willen ze laten weten!

Lang verhaal kort, we waren vroeg wakker.

Voor Roderick is dit prima, tijdens het uitlaten van de honden heeft hij nog wat dingen gezien om te bezoeken.

Eerst is daar het rondje om de kerk, gevolgd door een bezoek aan een zeer bijzondere begraafplaats.

Daarna daalt hij af in een grot, de Chapel of Our Lady of the Grotto. Hier staat een wit beeld van Maria met het kindje Jezus. Verschillende groepen mensen zeggen dat ze het beeld een kruisje hebben zien slaan, daarom is het nu een soort van bedevaartsoord.

Hierna gaat hij eerst terug, met een broodje, naar de camper.

Na dit broodje en een kop koffie gaat hij weer terug naar beneden, iets met FOMO 😉

Want “onder” de camper ligt Malta’s grootste schuilkelder, dat moet hij zien!

Het is inderdaad groot en indrukwekkend, hij is daardoor bijna een uur weg.

Tijd om verder te gaan, we hebben nog wat “te doen” dingen.

Het water is op en de wc is vol, met een normale vakantie is dat geen probleem maar op Malta is dat toch anders.

Er zijn hier geen officiële camperplaatsen en campings kunnen we ook niet vinden, de vorige keer kon dat bij de autowasserette dus daar gaan we weer naar op zoek.

We rijden eerst naar Mosta, Mosta is bekend vanwege zijn rooms-katholieke kerk, de Rotunda Santa Marija Assunta, maar helaas kunnen we geen fatsoenlijke parkeerplaats vinden, we kunnen wel parkeren bij de Lidl maar dat is veel te ver lopen naar het centrum. We kopen een brood voor de lunch en rijden verder.

De zoektocht naar een autowasserette is ook geen succes, het is zaterdag en klaarblijkelijk is het hier dan ook auto wasdag, of veel te volle wasstraten, of ze zijn te klein voor de camper.

We overleggen kort en komen dan op het idee om naar St. Julians Bay te gaan, de hotspot van Malta.

Maar ook daar is geen parkeerplaats te vinden, achteraf ook best wel logisch want het is een lange boulevard met hotels.

Ietsiepietsie teleurgesteld zoeken we naar een strand in de buurt met parkeerplaats en die vinden we.

We betalen €3,50 parkeergeld en vol verwachting lopen we richting zee en daar blijft het bij.

Alle zee is omringd door hotels, die dicht zijn, en we komen met geen mogelijkheid bij het water.

We laten ons niet kennen en samen met Google Maps vinden we een hondenstrand, leuk!

Maar wanneer we daar aankomen is ook dat een teleurstelling, wat ze hier strand noemen is niks meer dan rotsen, de honden kunnen, zonder hun pootjes te breken, niet eens loslopen.

We zijn er wel klaar mee en gaan eerst wat drinken bij een hotel bij het “strand”.

Bij de ingang zien we een waterkraan en nadat we besteld hebben vragen we of ook water mogen innemen voor de camper, dit is geen probleem, Yes💪

Na dit drankje zitten we alleen nog met een volle wc maar wanneer we van het parkeerterrein af rijden zien we een rijtje dixies staan, ook dit probleem is opgelost.

Intussen wordt het al donker, morgen willen we naar de shoppingmall in Sliema en we hadden al bedacht om vanavond alvast op zoek te gaan naar een parkeerplaats zodat we er alvast zijn.

Maar ook dit is een groot drama, alle parkeerplaatsen en parkeerterreinen zijn vol (Iets met zaterdag en iets met kerst 🤦‍♂️).

We rijden rondjes en rondjes en dan eindelijk zien we een parkeerterrein met een vrije plek en het is ook nog een leuke plek.

We gaan eerst even een kleinigheidje eten en daarna lopen we met de honden over de gezellige boulevard terwijl de temperatuur nog heerlijk aangenaam is.

Dit voelt weer op en top vakantie.

De gereden route van deze dag. (klik op de foto)

Dag 25, 24 december. Sliema 0 km.

Vandaag een dagje Sliema, Karin gaat naar The Point en Roderick gaat samen met de honden aan de wandel.

Om 12 uur gaan we beide een kant op en om 15 zien we elkaar weer in de shoppingmall.

We eten eerst een broodje en doen daarna boodschappen voor eerste kerstdag.

Dit valt nogal tegen, eigenlijk hebben ze hier helemaal geen kerstassortiment, we kopen er het beste van en maken er morgenavond sws een feestje van.

Na een borrel in de camper gaan we, net als de Maltezers, nog uit eten op kerstavond.

Roderick ook blij want die heeft na vanavond alle specialiteiten van Malta afgevinkt.

Dag 26, 25 december. Sliema – Valletta 100 km.

Vandaag de laatste dag Malta, eigenlijk wilden we vandaag al weg maar op 1e kerstdag varen er geen veerboten, dan maar wat rondrijden.

Uiteraard niet doelloos, we gaan eerst naar Mosta.

De vorige keer konden we daar de camper niet parkeren en vandaag kan dat ook niet.

We gaan een stukje verderop, richting de coral lagoon.

Hoewel je daar niet met de camper kunt zijn we wel nieuwsgierig naar de omgeving, onderweg zijn we op zoek naar openbare toiletten want de wc moet geleegd worden en zoeken we naar een stukje strand om met de hondjes te lopen.

Wanneer we bijna bij coral lagoon zijn ziet Karin een stukje strand, we pakken de eerst volgende afslag en komen bij een grote en nette parkeerplaats, met een openbaar toiletgebouw.

Bij de parkeerplaats blijkt ook de enige officiële camperplaats van Malta te zitten maar die is alleen van 1 oktober tot 30 april geopend.

We drinken een kop koffie voor de camper in de zon en lopen daarna naar het strand.

Er is best wel wat activiteit op het strand, er is zelfs een familie die kado’s aan het uitpakken is, zeer bijzonder om te zien.

Nadat de honden klaar zijn met het wandelen gaan we verder naar coral lagoon.

Zoals we al dachten is daar weinig van te zien, we lopen nog wel een klein stukje naar boven, daar kun je goed het eilandje Comino zien.

We rijden weer een stukje terug, stoppen voor een lunch op een terras bij een strandtent en gaan naar Fort campbell.

Dit fort hoort bij een verdedigingslinie ten noorden van de Victoria line.

Het fort is volledig afgezet maar de verdedigingslinie kunnen we wel bekijken.

Hierna vinden we het mooi geweest, we rijden rustig aan terug naar Valletta waar we morgen weer op de boot naar Sicilië gaan, maar vanavond eerst nog 1e kerstdag op Malta vieren.🍽️🎄🎅🏼🍻🍷

De gereden route van deze dag. (klik op de foto)

Dag 27, 26 december. Valletta – Punta Pisciotto 43 km.

Vanmorgen waren we om 6:45 uit bed, we hadden een boot te halen.

600 meter later rijden we de haven in en om 10 voor 9 varen we Valletta uit.

Na het aanmeren rijden we naar Ispica, daar zit een wasserette en een autowasserette, zowel onze kleding als de camper kunnen wel een wasbeurt gebruiken.

Het wassen van de camper gaat prima, alleen het gebruik van de wasmachine zit tegen.

Net voor ons aan doet een Italiaanse vrouw 1 kleedje in de wasmachine en de andere wasmachine is stuk.

We moeten nu een uur wachten op haar “was”.

Het is niet anders, het is mooi weer, we zetten gewoon een stoeltje in het gras en pakken er een drankje bij, wie doet ons wat.

Om half drie zijn we daar klaar, we doen niet nog een was en wat wel gewassen is laten we wel in de camper drogen.

We hebben een camperplaats op bij het strand Park4Night gevonden maar daar aangekomen is het parkeerterrein dicht.

Karin bakt eerst een tosti want onze maagjes beginnen al aardig te knorren.

Nadat we die verorberd hebben rijden we naar een ander plekje die we gevonden hebben op dezelfde site.

Wanneer we daar aankomen kijken we beide bedenkelijk, het is niet echt een geëffend pad ofzo, Roderick loopt eerst maar een stuk vooruit om te zien of het mogelijk is.

Triomfantelijk roept hij; kan gewoon 😉

We staan fantastisch mooi, voor ons de zee en achter ons de ruïne van *Fornace Penne.

Roderick loopt een verkenningsrondje met de honden en Karin hangt buiten de was op, nu genieten van het uitzicht!

*Fornace Penne is een oude steenfabriek, met een verhaal,die in 1924 is afgebrand, sindsdien is er niks meer mee gebeurd. Zie link.

De gereden route van deze dag. (klik op de foto)

Dag 28, 27 december. Punta Pisciotto 0 km.

Na het ontbijt en honden uitlaten zijn we klaar voor vertrek maar dan komt de zon door, we zetten nog even de stoelen buiten en pakken nog een kop koffie.

We zitten eigenlijk ook wel lekker en we staan op een donders mooi plekje, we blijven gewoon!

Alleen “moeten” we nog wel wat boodschappen hebben, we kijken op Google Maps en op een half uur lopen, langs de kust, zit een supermarkt.

Dat wil Roderick wel doen, hij trekt de korte broek aan en gaat die kant op maar wanneer hij er is blijkt de supermarkt dicht te zijn (f*ck Google).

Samen met een drup aan de neus neemt hij ook wat Siciliaans lunch mee.

Terug bij de camper bekijkt Karin de campervoedselvoorraad; avondeten is geen probleem, voor morgenvroeg hebben we nog crackers en er ligt nog 1 blik pils in de koeling, of beter gezegd lag, wandelen maakt dorstig 😉.

Wanneer we het eten op hebben verlaat de zon ons ook, de lange broek kan weer aan 🥴.

Wanneer het echt fris begint te worden, klappen we de stoelen in, zetten ze in de garage en dan ineens is de zon er weer.

We pakken een borrel en gaan op een rotsje zitten, genietend van de laatste zonnestralen.

Nu in de camper, zo maar even wat leesvoer verorberen.