post

Na 151 dagen zonder camper kunnen we eindelijk weer op pad. Traditiegetrouw gaan we rond de jaarwisseling weg om in stilte oud & nieuw te vieren.

Dit keer gaan we een paar dagen naar het Sauerland en zoals gewoonlijk rijden we dan ook een autoroute, deze reis hebben we 1090 km gereden.

Dag 1 Borger – Soest (D) 250 km.

Na een halve werkdag van Roderick stappen we om 15 uur in de camper, wat een heerlijk gevoel 🥰
Om 19 uur komen stoppen we in Soest op de camperplek, we halen een heerlijke pizza bij de pizzeria aan de overkant.
We zitten nu aan de koffie en gaan nog even lekker van de avond genieten
🍻

Dag 2, Soest – Arnsberg 54 km

Na het ontbijt en de koffie beginnen we de dag met een wandeling door Soest.
Het is leuk stadje om even rond te dwalen.
We rijden naar de Möhnesee en stoppen daar voor een wandeling over de dam.
Na de wandeling nemen we een patatje mee om op te eten in de camper.
Ook hier is het vroeg donker en we besluiten om naar de camperplaats in Arnsberg te gaan.
Dat gaat niet helemaal soepel, Roderick tikt 2 x het verkeerde adres in in de navigatie.
Na een omritje komen we uiteindelijk aan op de camperplaats.
We staan achter de Lidl en REWE, een mooie gelegenheid om eten en drinken te halen, nu languit in de camper en morgen op zoek naar een vuurwerkvrij overnachtingsplekje.

Dag 3 (Oudjaarsdag) Arnsberg – Schmallenberg 146 km

Roderick begint de dag met een bezoek aan Kasteelruïne Arnsberg, dat is vlakbij de camperplaats maar natuurlijk wel een beetje bergopwaarts 🤦‍♂️
Wanneer hij terug is bij de camper komt Karin ook net terug van de winkel met de boodschappen voor vanavond.
We gaan vandaag wat rondrijden in het Sauerland.
Het weer is wel bijzonder, 14* en in de zon is het best warm, we hadden eigenlijk gehoopt op vorst en een witte wereld.
Het rijdt wel mooi met dit weer en we hebben ook weer prachtige vergezichten.
Helaas zijn er weinig parkeermogelijkheden om foto’s te maken.
Aan het einde van de dag begint het te regenen en we besluiten om een camperplaats op te zoeken, onze keuze valt op het plaatsje Eslohe.
Helaas is deze plaats vol, dus op zoek naar een andere plek. Via de campercontact app vinden we, op een half uurtje rijden, een plaats onderaan een skipiste in Schmallenberg.
We staan hier in het pikkedonker en helemaal alleen , heerlijk.
Laat de jaarwisseling maar beginnen🍻🍻

Dag 4 Schmallenberg – Schmallenberg 138 km

Na een rustige en donkere oudejaarsnacht worden we uitgeslapen wakker.
Doordat we slecht bereik hadden konden we niet echt goed een route maken.
We zetten de navigatie dan maar op de Biggesee en vertrekken van de camperplaats.
Na nog geen honderd meter zien we een bruin bordje met “Hochsauerland-Höhenstraße”, we zetten de navigatie uit en gaan de bordjes volgen.
Uiteraard verloopt dit niet vlekkeloos maar we rijden wel weer mooi, onderweg stoppen we bij een camperplaats om de wc te legen en de watertank te vullen, drinken we wat bij een skipiste, doen een kop koffie in het centrum van Winterberg en eindigen de route op camperplaats “Skihütte Schanze” in schmallenberg.
We kunnen niet zien hoe de omgeving er uit ziet want het is al donker wanneer we aankomen.
Wat we wel zien is dat er een restaurant bij zit en daar maken we dankbaar gebruik van.

Dag 5 Schmallenberg – Velbert 177 kmNadat Roderick wat foto’s van de omgeving gemaakt heeft gaan we weer op pad.
De navigatie staat ingesteld op mooiste route en we rijden binnendoor richting de Biggesee.
Het eerste waar we langskomen is een uitzichttoren bij Hohe Bracht, uiteraard gaat Roderick die treden beklimmen.
Bij terugkomst drinken we een kop koffie met een kniepertje van onze Borgerder kniepertjesbakker, Klaas Willem.
De volgende stop is een parkeerplaats met een uitzichtpunt, ondanks dat de parkeerplaats dicht is en het uitzicht tegen valt maken we toch een foto.
5 minuten later houdt de weg op en staan we bij een Burg, het is Burcht Schnellenberg.
Alhoewel we hier niet naar binnen mogen is deze wel weer zeer mooi.
De volgende stop is de het uitzichtpunt bij de Biggesee, de Biggeblick.
Helaas is de weg er naar toe afgesloten en moeten we ergens anders parkeren.
Vanaf die parkeerplaats is het helaas drie kilometer lopen, dat gaan we met dit weer niet doen.
We kiezen ervoor om wat te gaan eten bij een restaurantje aan het stuwmeer, Karin patat en Roderick Käsespätzle.
We gaan richting Essen, Karin wil morgen nog graag een dagje shoppen.
We stoppen voor de nacht op de camperplaats in Velbert.

Dag 6 Velbert – Essen 35 km

Vandaag staat er een dag shoppingmall op het programma.
Gisteren hadden we op Google Maps al een parkeerplaats zonder dak gevonden en dachten dat we daar ook wel konden overnachten maar dat vond parkeerbeheer van niet. We rijden verder naar de officiële camperplaats maar dat blijkt dan weer best wel een eind lopen naar het centrum te zijn.
Dan maar terug naar de parkeerplaats, en omdat we met een camper zijn mogen €7 betalen ipv €3,50 🧐
Na een middag shoppen nemen we eten mee en rijden naar de camperplaats, morgen weer naar huis.

Dag 7 Essen – Borger 290 km

Alweer de laatste dag en weinig te schrijven.
We vertrekken vrij laat uit Essen, stoppen onderweg om te tanken en om een broodje te eten.
Daarna rijden we naar Koekange. Lang verhaal kort, we hebben een
adoptie hond gehaald.
We gaan nog even op visite bij Angie, Patrick, Lynn & Myra en om 18 uur zijn we weer thuis.
Het was heerlijk om weer met de camper weg te zijn geweest, wat hebben we dit gemist.