Dag 1, 30 november. Borger – Paderborn 246 km.

De vakantie is begonnen.

We vertrekken om 19:45 uur uit Borger, stoppen een uur later in Emsbüren voor diesel, LPG en uiteraard eten we wat bij de Mac.

Om kwart over elf nemen we de afslag Paderborn en parkeren de camper op de camperplaats bij het Heinz Nixdorf MuseumsForum.

Morgen naar Liechtenstein 🇱🇮

De gereden route van deze dag. (klik op de foto)

Dag 2, 1 december. Paderborn – Schellenberg (FL) 634 km.

De wekker gaat vanmorgen om 8 uur, we zetten de verwarming aan en snoozen nog een keer.

Na het ontbijt rijden we om kwart voor 10 Paderborn uit.

De navigatie geeft 6 uur rijden, dat is te doen.

We zeggen nog tegen elkaar dat we mooi op schema liggen, als het zo door rijdt zijn we rond kwart voor vijf op onze bestemming in Schellenberg, Liechtenstein.

Maar zodra we daar wegrijden begint het te sneeuwen, we moeten rustig rijden en op de linker rijbaan is het een gaan en komen van oranje en blauwe zwaailampen.

Die ellende blijft ons gelukkig bespaart .

Wanneer we Oostenrijk in rijden begint het te regenen en ook wanneer we de Zwitserse grens passeren houdt de regen aan.

Na een klein stukje Zwitserland rijden we om 17:15 uur Schellenberg in Liechtenstein binnen, het begint spontaan weer te sneeuwen.

We parkeren op de eerste de beste parkeerplaats die we zien, tijd voor een borrel.

Na de borrel kijken we op Google Maps of er nog een eetgelegenheid in de buurt is en dat is er.

300 meter hoger zit Jachtstube zum kreuz en die is alleen op donderdag en vrijdag open, leuk dat gaan we doen.

We eten er simpel maar lekker, nu uitbuiken met koffie in de camper.

De gereden route van deze dag. (klik op de foto)

Dag 3, 2 december. Schellenberg – Venetië 543 km.

We worden om half 8 wakker van het geluid van een trekker die de hele tijd over de parkeerplaats rijdt.

Wanneer Roderick er uit gaat om te kijken wat het precies is, blijkt het een sneeuwschuiver te zijn.

Hij gaat snel in de kleren om buiten te kijken hoe het er voor staat.

Lang verhaal kort, we zijn ingesneeuwd!

Roderick gaat eerst de honden uitlaten en wanneer hij de camper uitstapt komen er twee jongens aanlopen met een sneeuwschep om hun auto uit te graven. Hij vraagt of hij de schep ook mag lenen, dit is geen probleem.

Terwijl de jongens nog aan het scheppen zijn komt de sneeuwschuiver ook weer terug en helpt de jongens een schuifje.

Hij vraagt Roderick of hij hem ook mee kan helpen, uiteraard zegt Roderick geen nee, als dank geeft hij de jongens allemaal een flesje Maallust Bockbier.

Na het ontbijt rijden we het parkeerterrein af, we willen naar de burchten die hier vlakbij zijn.

Maar het is bergop en het is slippen en glijden, niet fijn.

We besluiten om naar de Hoofdstad van Liechtenstein te rijden, Vaduz.

Op de weg er naar toe tanken we nog even bij de Coop en in Vaduz doen we eerst nog wat boodschappen, toevallig ook bij de Coop.

Daarna lopen we het centrum in en drinken wat bij de koek en zopie van de ijsbaan midden op het plein.

We kopen nog wat bij de souvenierwinkel en laten daar ook een stempel in ons paspoort zetten. In elk (nieuw bezoek aan een) land zoeken we een cache en vinden er één aan het einde van de winkelstraat.

Terug in de camper overleggen we tijdens de lunch wat we gaan doen.

We wilden eigenlijk nog een dag hier blijven maar aangezien het hier nog steeds sneeuwt en de wegen niet heel goed begaanbaar zijn besluiten we om naar Venetië te rijden. Daar komen we om 20 uur in de regen aan, nu eerst maar wat eten.

De gereden route van deze dag. (klik op de foto)

Dag 4, 3 december. Venetië 🚐 0 km 🥾15 km.

Vandaag staat een dag Venetië op het programma.

Na het honden uitlaten, douchen en ontbijten varen we om 11 uur uit de haven bij de camperplaats.

Om half 12 zijn we in, of is het op, Venetië.

We beginnen met een espresso en een warme croissant gevuld met chocola.

De eerste “bezienswaardigheid” waar we heen gaan is Calle Varisco, het smalste straatje van Venetië.

Daarna bezoeken we een kerk waar net een dienst bezig is, we stoppen voor een warme wijn, bekijken heeeeel veeeeeel souvenirwinkels, eten Arancini met polpo, cannoli di sfoglia con crema, drinken een drankje in de zon, doen boodschappen bij de spar die gevestigd is in een historische gebouw, wandelen door de Joodse wijk, delen een pizza waar we een spritz bij drinken, en lopen al fotograferend over bruggetjes, kleine straten en veel mooie gebouwen.

Aan het einde van de middag lopen we terug richting de boot en eten we vlakbij de haven nog pasta en gaan met de boot van half 7 weer terug naar het vaste land.

Morgen de rest van Venetië verkennen.

Dag 5, 4 december. Venetië 🚐 0 km 🥾21 km.

Hapjes, sapjes en trapjes.

Nadat we met kleindochter Lynn gefacetimed hebben (ze is 5 jaar geworden), gaan we vandaag met de bus naar Venetië en dat betekend wat extra stapjes want het busstation ligt op 1,3 km lopen.

We beginnen met een bezoek aan een kerk en drinken daarna een espresso met wat zoets, dit keer een Sfogliatelle.

Daarna lopen we de straatjes in en als eerste zetten we de plaatselijke DHL op de foto en we zien dat ze het hier net zo doen als bij ons, 1 x aanbellen en dan hard weglopen 😉

Wij lopen ook weer verder, het is niet te geloven hoeveel straatjes Venetië heeft! We wandelen de hele dag door allemaal verschillende straatjes en steegjes en we vragen ons af hoe de bewoners hun eigen huis telkens terug kunnen vinden.

Uiteraard hebben we ook voldoende rustmomenten met spritz en cicchetti, en maken we ook weer heel veel foto’s.

Op de markt kopen we verse zongedroogde tomaten en balen dat de rest van de markt al afgelopen is.

Daarna beklimmen we, (klinkt stoer maar zit gewoon een lift in) de Campanile. Ook bezoeken we een gedeelte van de Basiliek st. Marco en maken een foto van de brug der zuchten. Daarna gaan naar de beroemdste boekenwinkel van Venetië, Libreria Acqua Alta, hier huist een grote historie aan onder water gelopen boekenkasten en zie je de oplossingen in de vorm van hoge tafels en stapels boeken in gondels zodat het water geen kans heeft. We sluiten onze dag af bij het luxe warenhuis “T Fondaco dei Tedeschi”, de exclusieve (dure) merken vliegen je om de oren.

Na een half uur lopen zijn we weer bij het busstation en eten daar nog een lasagne.

Volgens de boekjes heeft Venetië ongeveer 400 bruggen maar onze voeten zeggen dat het er zeker meer dan 600 zijn.

Morgen naar San Marino 🇸🇲

Het luxe warenhuis.

Dag 6, 5 december. Venetië – San Marino 232 km.

Een druk begin van de dag vandaag.

Na het uitlaten van de honden gaat Karin wentelteefjes bakken, dat was lang geleden en heel lekker.

Het is vandaag ook een rijdag dus naast het gebruikelijke ritueel gaan we ook de vuilwatertank en de wc legen en vullen we de vers watertank.

Daarna vertrekken we van de camperplaats en rijden naar een tankstation, daar tanken we diesel en LPG.

De volgende stop is de supermarkt en wanneer we daar klaar zijn bellen we op de parkeerplaats met onze andere kleindochter Myra, ze viert vandaag haar 2e verjaardag.

En dan is het reistijd maar het is geen relaxte rit, die Italianen zijn onberekenbaar wat betreft rijstijl.

De ene rijdt 120 waar je 50 mag de ander rijdt 50 waar je 120 mag.

Ze draaien vlak voor je de weg op of halen je in over het verdrijvingsvlak en over doorgetrokken strepen.

Onderweg lunchen we nog op een parkeerplek en om kwart voor 6 arriveren we in de dikke mist op de camperparkeerplaats in San Marino, nu eerst een borrel en straks koken.

De gereden route van deze dag. (klik op de foto)

Dag 7, 6 december. San Marino – Rimini 32 km.

Vandaag staat het historische centrum van San Marino op het programma.

De weg er naar toe is best wel bijzonder, vanaf de camperplaats lopen we naar de parkeergarage en vanaf daar ga je met 3 liften naar boven.

Eenmaal boven zien we dat er heel veel politie rondloopt, even later horen we dat de Italiaanse president vandaag ook een bezoekje brengt aan San Marino.

We hebben er eerst geen last van en lopen rustige rond door dit prachtige stadje.

Nadat we een poosje rondgedwaald hebben stoppen we voor een espresso en een gluhwein, even opwarmen want het is goed koud.

Wanneer we verder lopen zijn we getuige van het afvuren van 2 kanonnen, hoewel je je het op het filmpje niet goed kunt horen is het een hels kabaal.

Daarna lopen we naar de drie torens, wat nogal een beste wandeling en klim is maar de uitzichten zijn ondanks het weer fantastisch, onderweg vinden we ook nog een cache dus San Marino is ook afgestreept.

Nadat we de drie torens gezien hebben lopen we terug en dan merken we dat de president er is, op elke hoek staat politie, met en zonder mitrailleur en alle wegen zijn afgesloten met linten.

Met veel moeite komen we aan de andere kant van het centrum waar we wat eten bij een van de vele horecazaken die hier zit.

Hierna lopen we weer terug voor de laatste bezienswaardigheden.

Als we ook dat gezien gaan we terug naar de camper, Karin wil graag naar een van de shoppingmall’s hier in de buurt want die zijn in San Marino taxfree.

Maar dat valt behoorlijk tegen, alles blijkt drie zo duur dan we gewend zijn.

Dan rijden we maar door naar Rimini en die valt niet tegen.

Na het shoppen (1 broek 🤦‍♂️) eten we daar nog wat en rijden dan naar een parkeerplaats die we op Park4Night gevonden hebben.

Morgen richting het zuiden.