post

Hieronder een verslag van onze rondreis door Slowakije.

We vertrokken op donderdagavond 8 juli en zaterdag 31 juli waren we weer terug in Borger.

Het land is ons heel goed bevallen en raden dit als bestemming ook zeker aan.

De pluspunten zijn: Mooie natuur, veel bezienswaardigheden, goede wegen, vriendelijke bevolking, leuke historische steden, geen massatoerisme, goedkoop, wildcamperen is mogelijk.

Minpuntje: Weinig campings.

We hebben 4234 km gereden, onze route staat op Polarsteps.

Volgens deze app hebben we 3800 km gereden maar we kunnen dit niet controleren omdat de camper nog in Beilen staat.

Dag 1

Borger – Maagdenburg 440 km.

Vandaag, donderdag, begint na Roderick’s (halve) werkdag onze vakantie.
We hebben lang gewacht met de definitieve bestemming want we wilden graag naar Bosnië maar toen die dinsdag nog op oranje stond gingen we voor plan B, Slowakije.
Voordat we vertrekken krijgen we nog visite van Wim & Hanny en Angie, Patrick & Lynn en rond 17:30 uur vertrekken we.
De eerst stop is de Mac vlakbij Schüttorf.
Daarna rijden we, met een aantal koffiestops door naar de CP in Maagdenburg.
Een overvolle plek aan de Elbe.
Morgen naar Slowakije 🇸🇰

Dag 2

Magdenburg – Sekule 675 km

We willen vandaag in Slowakije aankomen dus we vertrekken meteen na het ontbijt, het is een beste rit en het wedstrijdje wegwerkzaamheden word een ruime overwinning van de Tsjechen op de Duitsers.
Ook stoppen we weer regelmatig voor een kop koffie.
Rond 19 uur komen we Slowakije binnen en rijden meteen door naar het plaatsje Sekule, daar zit een camperplaats aan een meer maar eerst stoppen we in het dorp voor een hapje eten.
Ondanks dat we lek geprikt worden doen we nog wel even een borrel aan het water.

Dag 3

Sekule – Smolenice – Dechtice – Krajne – Vrbové 146 km

We beginnen de dag met een frisse duik, heerlijk wakker worden zo 🏊‍♂️
Na een bakje yoghurt met blauwe bessen en de koffie rijden we naar Smolenice, daar is een kasteel die in juli en augustus geopend is voor bezoek.
Het is wel eerst even een wandeling maar het is de moeite waard. Eén nadeel er mogen geen honden naar binnen en de toren mag je alleen beklimmen wanneer je de rondleiding doet en die begint pas een uur later, we moeten dit dus helaas overslaan.
We rijden door richting Krajne en onderweg stoppen we in Trnava voor boodschappen. Trnava, Trnava? zegt Roderick, die staat ook op mijn ToDo lijst! Even het lijstje zoeken.
En nergens dat lijstje te vinden, hoe kan dat? Hij heeft het gisteravond nog gehad en bijgewerkt.
Nadenken, nadenken. In de prullenbak? Nee.
In de broekzak? Nee, nergens geen lijstje 😡
En toch moet die in de camper zijn.
We laten het rusten, tenminste Karin😏
Na de boodschappen zetten we de reis voort, we hebben de lunch mee maar we zien in Dechtice een leuk terras en eten daar een broodje.
De serveerster vraagt ons wat wij hier doen, op vakantie zeggen we.
Op vakantie, hier? Zegt ze verbaasd.
We krijgen meteen de tip om Klooster Katarínka ruïne te bezoeken, in haar beste Engels legt ze uit waar dat is.
Na wat rondrijden vinden we het uiteindelijk en met daarna nog een wandeling van 20 minuten zijn we ook bij het klooster.
Het is inderdaad mooi om te zien en dan zeker wanneer je bedenkt dat het helemaal gerenoveerd gaat worden.
De volgende stop is dan Krajne maar het kerkje waar we voor heen gaan kunnen we niet vinden, dan maar op zoek naar een plek voor de nacht en we komen uit in Vrbové, bij een stuwmeertje.
Het is hier druk met locals die hier vissen en drankjes doen, het voelt goed dus we schuiven aan 😏

Dag 4

Vrbové – Slovenský dvojkríž – Kasteel Čachtický – Kasteel Beckov – Nové Mesto nad Váhom 68 km

We worden wakker van de regen die op het dak tikt, een goede reden om ons nog even om te draaien.
Na het uitslapen douchen en ontbijten we en rijden dan naar Slovenský dvojkríž, daar staat het symbool van de Slowaakse Staat, het dubbele kruis.
Tevens heb je er normaal gesproken een mooi uitzicht maar met het weer van vandaag valt dat helaas tegen. We vervolgen onze route naar de ruïne van kasteel Čachtický.
Wanneer we daar aankomen is het alleen maar harder gaan regenen maar dat weerhoudt Roderick er niet van om toch naar boven te lopen, weer een wandeling van een kleine 20 minuten berg op.
De ruïne is wederom fantastisch om te zien en helaas valt ook hier het uitzicht weg door de bewolking.
Terug bij de camper drinken we een kop koffie en gaan naar het volgende kasteel, de ruïne van Kasteel Beckov.
Dit keer gaan Karin en Cody ook mee naar boven, hoewel dit slechts een wandelingetje van 5 minuten is😉
Het klinkt een beetje eentonig maar dit kasteel is weer de moeite van de klim waard. Na een drankje op het terras van het kasteel rijden we naar de camping in Nové Mesto nad Váhom.
De camping ligt aan een leuk meertje en er is een beach bar bij.
We eten en drinken daar wat om daarna terug te gaan naar de camper.
Roderick wil graag de finale van het EK voetbal zien maar de WiFi is te slecht omdat in de camper te kijken dus gaat hij terug naar het terras van de dichte beach bar en gaat daar in zijn eentje op zijn de telefoon de wedstrijd kijken.

Dag 8

Bojnice – Banska Bystrica – Vlkolinec – Oravská Poruba 166 km

Naar weer een warme nacht beginnen we de dag op tijd, we gaan boodschappen doen bij de Tesco.
Nadat we de broodnodige spullen hebben ingeslagen vertrekken we naar Banska Bystrica, onderweg stoppen we op een parkeerplaats om onze meegenomen broodjes te nuttigen.
Terwijl we ons broodje opeten is het een komen en gaan van mensen met lege flessen, een zoekopdracht op Google leert ons dat er een waterbron zit en de mensen daar zonder schaamte hun lege flessen voor thuis vullen.
Net na de middag komen we aan in Banska Bystrica.
Het is een heel leuk plaatsje waar in de tweede Wereldoorlog de op één na grootste opstand tegen het nazi regime plaats vond.
Vanaf de klokkentoren heb je een mooi uitzicht over het plein, het historisch centrum en de het gedeeltelijk over gebleven kasteel.
Na een drankje op het terras staat Vlkolinec op het programma, we rijden een mooie route door het nationale park Lage Tatra en na een beste klim komen we daar aan. Vlkolinec is een dorpje waar historische tradities, huizen, gewoontes en ambachten bewaard zijn gebleven, dit dorp staat dan ook op de werelderfgoedlijst van UNESCO en het uitzicht is fantastisch.
We eten daar allebei nog een traditioneel Slowaaks gerecht en gaan daarna weer de Lage Tatra in, we gaan naar een camping in Oravská Poruba, zodat we alle benodigde dingen weer kunnen legen en vullen.

Dag 9

Oravská Poruba – Orava – 2,5 rondje Liptov meer – Malatiny 119 km

Het was vannacht minder warm en dat slaapt wel lekker (en langer).
We halen ‘s morgens eerst de was op die we gisteravond bij de receptie hebben laten doen en hangen die te drogen in de camper.
Daarna rijden we naar Orava waar weer eens een kasteel staat 🙈.
Maar niet zo maar een kasteel, deze is gebouwd op een rots boven de rivier de Orava in Oravský Podzámek als een soort “adelaarsnest” .
Het is een van de grootste en best bewaarde kastelen die we gezien hebben en natuurlijk is bovenin het uitzicht weer fenomenaal.
Na de bezichtiging eten we nog een klein Slowaaks lunchje en rijden we verder naar Havranok.
We zorgen er voor dat we de kleine weggetjes rijden en zo vinden weer een mooi plekje voor een koffiestop.
Wanneer we daar bijna zijn zien we heel groot meer, het Liptov meer, een groot stuwmeer.
Weet je wat we gaan doen zeggen we tegen elkaar, het is weer warm dus we zoeken hier een mooi plekje aan het water.
Zo gezegd, niet zo gedaan 🥵
Het eerste plekje was te ver van het strand dus we volgen Google maps naar het volgende plekje maar helaas die weg is op een of andere manier afgesloten.
Dan maar de andere kant op, we vinden verschillende afritten naar het meer toe maar of er is geen plek of je kunt er niet zwemmen of de weg loopt dood.
Dan maar naar het naastgelegen meertje.
Wanneer we bijna bij het plekje zijn wat we voor ogen hebben staat ook hier een slagboom ons in de weg, we zijn er helemaal klaar mee en zoeken de dichtstbijzijnde Camperplaats op.
We komen terecht in Malatiny op camperplaats Sojka resort, zo nog even bbq-en 🍗🔥

Dag 10

Malatiny – Havránok – Svätý Kríž – Liptovský Mikuláš – Liptovský Ján – Štrbské Pleso 105 km

Doordat we gisteren een halve dag verpest hebben met het zinloos rondrijden voor een camperplek, beginnen we vandaag de dag op tijd.
Klein nadeeltje, de route die we gisteren twee keer gereden hebben rijden we vandaag gedeeltelijk weer, maar dat is geen straf.
De eerste stop is het Archeologisch openluchtmuseum museum Havránok.
Na een mooie wandeling in de heuvels rijden we weer een stukje terug en stoppen in Svätý Kríž, daar staat de Houten Articulaire Evangelische Kerk, een van de grootste houten gebouwen in Midden-Europa. Deze kerk heeft geen spijker of schroef gezien. Heel bijzonder.
We doen daar onze lunch en gaan daarna door naar Liptovský Mikuláš, daar staat een van de grootste synagoges van Slowakije, na een kleine bezichtiging en wat foto’s gaat de reis verder.
Onderweg zien we ineens een klein marktje met lokale specialiteiten, we stoppen daar en kopen voor Karin witte druivensap met prik en een zakje naturel chips, Roderick haalt wat worsten en schapenmelk. Verschil moet er zijn. Hij was heel nieuwsgierig naar deze lokale lekkernij, het is een erg lobbige melk en hij vind het wel lekker. Gelukkig maar, want hij moest meteen een liter kopen 🙈.
We rijden inmiddels het Hoge Tatra gebergte in en de volgende stop is Liptovský Ján, dit dorp is rijk aan minerale en thermale bronnen en heeft de meeste herenhuizen van het land.
We drinken er wat en gaan dan door naar Štrbské Pleso. Štrbské Pleso is een belangrijk centrum van toerisme en wintersport, het hoogste toeristische plaatsje van de Hoge Tatra.
Hoewel we niet van de toeristenmassa zijn, is dit toch onze laatste stop voor vandaag.
We zetten de camper op een betaald parkeren plek neer en lopen het plaatsje in. Het is eigenlijk een lange straat van marktkraampjes met alleen maar souveniertjes en eettentjes, maar wel met de gezelligheid van vakantie.
Roderick beklimt nog even de Tatras Tower en gaat naar beneden met de glijbaan.
Na dit alles gaan we nog Slowaaks uit eten en buiken uit voor de camper onder een heldere sterrenhemel ✨

Dag 11

Štrbské Pleso – Lomnický štít – Belianska jaskyňa – Ždiar 52 km

De eerste stop van vandaag is dichtbij en echt iets voor Roderick, hij gaat naar Lomnický štít, de op één na hoogste bergtop van Slowakije.
Het heeft wel wat voeten in aarde, je moet namelijk twee keer “overstappen” en bij de de tweede keer werkt het ook nog met een tijdslot.
Eenmaal boven valt het uitzicht tegen, er is heel veel bewolking.
Dan maar weer naar beneden maar zo werkt het niet, ook naar beneden werkt het met een tijdslot en dat is een van 50 minuten.
Uit nood besteld Roderick maar een biertje en gaat weer terug naar buiten, waar zo waar de bewolking zo goed als verdwenen is, dat worden dan toch weer wat leukere foto’s 📷
Na een dikke drie en half uur is Roderick weer beneden en na de lunch rijden we naar Belianska jaskyňa, de grootste grot van het Tatra gebergte die geopend is voor bezoekers.
De lengte van de grot is 3,5 km waarvan 1,1 km toegankelijk is en hoogteverschil is 118 meter.
Terwijl Karin in de camper blijft gaat Roderick de grot bezoeken, helaas mag je er geen foto’s maken maar neem van hem aan dat het echt een belevenis is, de tour duurt dan ook 70 minuten.
Wanneer hij weer terug is, is het ook tijd om een plek voor de nacht te zoeken, na een paar kilometer rijden komen we terecht in Ždiar, het is een echt wintersportdorp en hoort bij de Goral-gemeenschap. We staan op een algemene parkeerplaats met zicht op de bergen en aan de andere kant een restaurant, waar we ‘s avonds wat eten. Roderick neemt forel en Karin neemt een Goral specialiteit.
Na het eten neemt Roderick ook een plaatselijke delicatesse namelijk Tatransky Caj, een borreltje van 52% 🥃

Dag 12

Ždiar – Osturňa – Podolinec – Stará Ľubovňa – Kežmarok 126 km

Onze eerste stop voor vandaag is Podolinec en omdat we nog een stukje hoge Tatra mee willen pakken stellen we Osturňa in als via punt, gewoon willekeurig.
Wanneer we door Osturňa heen rijden valt ons de huizenbouw op en via Google vinden we het bijzondere verhaal achter dit dorp. https://cycloscope-net.translate.goog/osturna-slovakia?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=ajax,nv,elem
Even later zijn we in Podolinec, dit is een oud middeleeuws stadje.
We lopen hier doorheen en doen gelijk wat boodschapjes bij de Coop.
Hierna rijden we naar Stará Ľubovňa, waar weer eens een mooi kasteel staat.
Na het kasteelbezoek eten we wat in de camper en gaan naar Kežmarok.
Halverwege de rit staat in eens al het verkeer stil, het word het tegen gehouden door een agent.
Wanneer wij bij hem zijn verteld hij ons dat de weg naar Kežmarok is afgesloten en dat we moeten omrijden.
Natuurlijk zijn we niet de enige en wanneer we in Kežmarok aankomen is het kasteel al dicht.
We drinken er nog wel wat en Roderick maakt wat foto’s van de buitenkant.
Vlakbij Kežmarok vinden we een wellness/ waterpark waar we de camper parkeren.
Karin gaat nog even kokkerellen 🧑‍🍳🍽

Dag 15

Demjata – Prešov 18 km

Wat een begin van de dag vandaag!
We zitten voor de camper lekker aan de koffie wanneer er 2 auto’s stoppen, het zijn waarschijnlijk medewerkers van de gemeente en ze komen met bermmaaiers het gras kortwieken.
We grappen nog wat tegen elkaar van, je had de tuinmannen toch vrij gegeven?😂
Net wanneer Roderick binnen is om een 2e bakkie in te schenken klinkt er een harde knal, Cody stoot z’n kop tegen de tafel en Karin roept, Ro wat doe je?
Blijkt er waarschijnlijk een steentje door de bermmaaier gelanceerd te zijn tegen het raam van de bijrijdersstoel.
Roderick spreekt de jongen van de maaier aan en hij belt zijn baas.
Die komt even later met zijn Engels sprekende assistente en zeggen meteen sorry, het word allemaal geregeld.
Hun bellen met de Slowaakse Carglass en regelen het zo dat we naar Presov kunnen om het raam te vervangen op hun kosten. Éen klein dingetje, we kunnen pas maandag terecht.
Intussen biedt de assistente nog haar excuses aan, want ze was hier gisteren geweest met een groep kinderen en ze vond dat het gras te hoog stond en dankzij haar waren ze dus aan het maaien.😂
Intussen zijn we aan het kijken hoe we dit allemaal gaan doen, de planning voor vandaag was naar Sabinov te gaan en dan daarna een camping op te zoeken aan het water. Daar konden we dan vrijdag de dag door brengen met mooi weer.
En een stad bezoeken lijkt ons nu niet handig met een open deurraam, dus dan maar meteen een camping op zoeken om daar vier nachten te gaan staan.😱
Net op het moment dat we weg willen rijden word mevrouw de assistente gebeld, ze hebben in Presov extra hun best gedaan en we kunnen vrijdagmorgen al terecht.
Oh wat zijn we blij, oh wat….
We gaan meteen daar heen en vragen of we de camper op het terrein neer mogen zetten om daar te blijven slapen, dat is geen probleem.
Het is 20 minuten lopen naar de stad dus besluiten we om daar maar heen te gaan.
We doen een beetje sightseeing, we shoppen wat en pakken verschillende terrasjes. Wanneer de maag begint te knorren eten we wat bij de Mexicaan en kopen daarna een ijsje. Roderick zoekt het nog even hoger op, geen toren wordt overgeslagen. En we stoppen op de terugweg nog 2x voor een espresso. Tijd om terug te gaan naar ons industriële plekje bij de ramenmeneer. Het was weer een mooi avontuur.

Dag 16

Prešov – Bžany 48 km

Na een rustig nachtje industrieterrein zijn we er op tijd uit want om 8 uur zijn we meteen aan de beurt voor een nieuw raam.
Om half 10 is de klus geklaard en via de supermarkt rijden we door naar de vodná nádrž Veľká Domaša, een stuwmeer op een uur rijden van Prešov.
We stoppen bij een camping die we op campercontact gevonden hebben, maar dat vinden we helemaal niks.
Alles staat vol met auto’s, tentjes en caravans en het ene plekje wat eventueel nog vrij is, is zo schuin dat je er niet normaal kunt staan.
We rijden weer terug want we hadden ook nog een ruime parkeerplaats met een strandje langs het meer gezien.
Nadat we de borden vertaald hebben besluiten we om hier te blijven te staan.
Op de borden staat dat je hier via een app moet betalen en de kosten voor 24 uur bedraagt €4,70, dat is ons het wel waard.
We halen de stoelen uit de camper en installeren ons op het gras.

Dag 17

Bžany – Herl’any – Košice – Vyšný Medze 139 km

Na een relaxte dag gaan we vandaag weer een stukje rijden, we willen via Herl’any naar Košice.
In Herl’any is een van de weinige koudwatergeisers ter wereld, hoewel deze maar zelden actief is gaan we toch heen en inderdaad vandaag geen activiteit.
We rijden door naar Košice, de één na grootste stad van Slowakije. (*zie extra info onderaan)
Wat een mooie stad, we zijn er de hele dag zoet met sightseeing, terrasjes en natuurlijk het beklimmen van een kerktoren😉
Aan het einde van de dag tikken we een camping in in de navigatie en we komen terecht in een prachtige boomgaard waar we de zon nog even flink meepakken.

• Wat extra info en interessant feit. Roma vormen de derde bevolkingsgroep in Slowakije. Volgens Slowaakse cijfers uit 2018 woonden er officieel 111.889 Roma in het land. De afgelopen week zien wij vooral in het Noordelijke gedeelte veel Ghetto’s met Roma. Onafgemaakte huizen en gebouwen die soms geen deur of raam hebben. Erg armoedig. De Roma herken je aan hun uiterlijk. Ze lopen veel langs de weg vanwege gebrek aan vervoer of bezigheden. We hebben geen moment ‘last’ van ze gehad, maar het blijft een bijzondere gewaarwording in Europa.https://www.groene.nl/artikel/de-roma-zullen-nooit-veranderen De grootste stad in die regio is Košice, waar we vandaag waren, flanerend tussen terrassen en mooie winkels. Weggestopt achter winkelcentra en tankstations en genesteld tussen de ringweg ligt Lunik IX, het grootste Roma-getto van Slowakije. Kijk hier eens https://www.google.com/search?q=lunik+IX&rlz=1CDGOYI_enNL947NL948&oq=lunik&aqs=chrome.0.69i59j69i57j69i60.2056j0j4&hl=nl&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8 en klik op afbeeldingen. Heel triest en ondenkbaar bijna. We wilden het toch even delen, naast onze geweldige vakantie avonturen, want de aanwezigheid van deze bevolkingsgroep doet niets af aan het mooie land en de mogelijkheid van vakantie vieren. Het voelt veilig en goed.

Dag 19

Bučník – Zvolenský zámok – Hodruša Hámre 166 km

Eerst even terug naar gisteren, Roderick had nog een uitkijktoren gezien en na de bbq besloot hij om samen met Cody daar nog naar toe te gaan.
2,5 uur later is hij in het donker kapot en helemaal bezweet terug. �

We hebben in principe al de hele vakantie mooi tot soms heel warm weer en wanneer het dan regent is dat ‘s nachts. Afgelopen nacht was het goed raak, het donderde en bliksemde alsof het een lieve lust was �
We zaten allebei rechtop in bed maar eenmaal van de schrik bekomen slaapt het ook wel weer lekker.

We beseffen ons goed dat de vakantie langzaam maar zeker op zijn eind loopt en de laatste paar “To Do” dingen gaan niet allemaal lukken.
Wat we zeker willen doen is een dag Bratislava dus het is de bedoeling om daar woensdagavond aan te komen en de donderdag daar te besteden.

Tot die tijd kijken wat er op onze route komt.
Vandaag is dat het kasteel van Zvolen, we hebben de navigatie weer zo ingesteld dat we niet de snelste/kortste route rijden.
Tot aan Zvolen valt het allemaal een beetje tegen, op het terrasje van een authentiek treinstation na, maar na het bezoeken van het kasteel (die dicht was), rijden we over de door ons geliefde bos- en bergweggetjes.
We rijden naar Banská Štiavnica, we willen daar het stadje bezichtigen, maar wanneer we daar zijn is het rond de 32 graden, veeeel te warm voor ons.
We gaan op zoek naar een camperplek, via het camperforum hadden we een plekje aan het water bij een oud mijnbassin gevonden, maar daar aangekomen was het er hartstikke druk, zelfs de camper konden we er niet kwijt.
Via Campercontact vinden we op een kwartier rijden een camping met goede recensies en rijden daar heen.
Het is een leuke en simpele camping en ook vlakbij een zwemplas, voor vandaag staan we hier goed.

Dag 21

Hodruša Hámre – Banská Štiavnica – Bratislava 207 km

Na het zwemdagje beginnen we vandaag na de koffie met opruimen van de gebruikte dingen van gisteren.
Vlak voor vertrek legen en vullen we alles voor de laatste keer deze vakantie.
Vandaag word een reisdag, we willen via een “langzame” route naar Bratislava en we hebben ook nog een aantal “to see” dingen op het programma staan.
De eerste is Banská Štiavnica, volgens de campingbeheerders een van de mooiste stadjes van Slowakije.
Het is inderdaad een mooi en klein stadje, we lunchen daar en Roderick gaat nog een mini mijntje in.
Na de lunch rijden we verder maar hoe meer we afdalen, hoe minder mooi de route is. Intussen loopt de temperatuur op naar 35 graden🥵 en de voorgenomen uitstapjes naar Nitra en Trnava slaan we over.
In plaats daar van stoppen we onderweg bij een meertje voor een kop koffie en wat verkoeling en later op de dag pauzeren we voor een zmzrlina.
Tegen 18 uur arriveren we op de camperplaats (een grote, gratis parkeerplaats) bij de Donau, in Bratislava.
Het is mooi weer en terwijl Karin de camper uitveegt zoekt Roderick een terrasje op. Aan het water is een zomers ingericht terrein met foodstands, barretjes en loungeplekken.
Wanneer Karin er ook is nemen we plaats in de strandstoelen aan het water.
We zitten echter nog geen vijf minuten of het begint een potje te waaien 💨
We vluchten een overdekt terras op en doen daar wat streetfood en een drankje. Na gegeten te hebben onder het genot van een enorme bries, doen we de koffie in de camper. Buiten wordt het donker. Overigens een uur eerder dan in Nederland! Roderick schiet nog wat plaatjes van de verlichte omgeving. Prachtig hier.

Dag 22

Bratislava 0 km

Doordat het gisteren eigenlijk best wel een druk,vermoeiend dagje was en we heel veel foto’s moesten uitzoeken is het verslag een dagje later

Vandaag staat een gescheiden dag Bratislava op het programma.
Karin gaat naar de shoppingmall en Roderick gaat een dagje sightseeing.
Behalve dat het een hele mooie stad is en dat de shoppingmall heel groot en goed is valt er verder weinig over deze dag te zeggen, de foto’s zeggen hopelijk genoeg.

Dag 24

Kúty – Borger 1064 km

Het is een vroeg begin van de dag want we worden wakker van een dieselmotor, het blijkt de sleepdienst te zijn.
We worden afgesleept naar hun terrein 1 km verderop.
En nu? We bellen met de alarmcentrale, we kunnen een huurauto ophalen op het vliegveld van Wenen.
De man van de sleepdienst belt een taxi die is er om kwart over 10 en brengt Roderick daar heen.
Eerst staat hij bij het inleverpunt van Sixt maar na wat ronddwalen vind hij ook het ophaalpunt.
Vanaf dat moment loopt het allemaal niet erg soepel maar na een paar keer bellen en mailen vertrekt hij met een mooie Ford Puma en is om half drie terug bij Karin.
We laden het meeste spul uit de camper in de auto en precies 24 uur na de aanrijding vertrekken we en laten we de camper achter in Slowakije.
Om de twee uur wisselen we van stoel, stoppen we voor een Duits “diner” en in 03.05 uur parkeren we de auto op de oprit.
We zijn veilig thuis, wanneer de camper er weer is horen we vanzelf.
Wat wel apart was is dat we vlak voor de aanrijding het er nog over hadden hoe goed deze camper ons bevalt en dat we er heel blij mee zijn, nu alleen maar hopen dat de schade meevalt maar we zijn er bang voor.

Het verhaal van de schadeafwikkeling staat hier!