post

Tijdens deze vakantie volgen we drie ANWB autoroutes namelijk de Friese Havenstedenroute, de Lek en Lingeroute en de Heuvelrugroute.

In totaal hebben we 1300 km gereden, je kunt op Polarsteps de route bekijken.

Dag 1

Borger – Tjeukemeer 103 km.

Na meer dan 7 maanden niet met de camper te zijn weggeweest is het eindelijk weer zo ver, we gaan op pad.

Het is Hemelvaartsdag, Karin mag eerst nog werken maar zodra ze thuis stappen we in de camper en om kwart over elf vertrekken we, een dik uur later stoppen we op een parkeerplaats bij het Tjeukemeer.

Dag 2

Tjeukemeer – Mirnse klif – Oudemirdumer klif – Scharl – Laaksum – Stavoren – Hindeloopen – Workum 70 km.

We besluiten vandaag om de ANWB havenstedenroute te doen en na het ontbijt rijden we richting Oudemirdum waar we de route oppakken.

De eerste stop is de Mirnse klif maar dat vonden we niet veel voorstellen en we rijden terug naar de Oudemirdumerklif en dat lijkt inderdaad meer op een klif, na wat foto’s en een mooi uitzicht over het IJsselmeer rijden we door naar Stavoren.

Onderweg pauzeren we nog voor een heerlijke lunch in de haven van Laaksum en stoppen we bij het monument “Liever dood dan slaaf”.

In Stavoren parkeren we de camper bij de sluis en onder het genot van een kop koffie kijken we naar alle boten die voorbij varen.

We gaan verder naar de oude haven waar we  “Het Vrouwtje van Stavoren” nog even op de foto zetten.

We vervolgen de route naar Hindeloopen, we zetten de camper op een grote parkeerplaats aan het begin van het dorp neer en wandelen naar de haven, daar drinken we wat met een mooi uitzicht over de haven.

Na de drankjes lopen we over de dijk weer terug naar de camper.

We besluiten om een overnachtingsplek te zoeken en campercontact brengt ons naar camperplaats familie Abma in Workum.

We eten huisgemaakte Babi pangang en zitten nu aan de koffie, morgen weer verder.

Dag 3

Workum – Allingawier – Exmorra – Harlingen – Pingjum 65 km.

We zijn vandaag niet al te vroeg wakker en na het douchen en ontbijt doen we de campervoorzieningen. De camperplaats vraagt een vrijwillige bijdrage, die we in brievenbus gooien en na een leuk gesprek met de beheerders over letterlijk koetjes en kalfjes laat Roderick ook een fles Maallust achter en gaan we weer op pad.

We beginnen met een wandeling en een drankje in Workum en rijden dan door naar Allingawier, een museumdorp maar meer dan een parkeerplaats voor het dorp vinden we niet, we maken een foto van de kerk, drinken een kop koffie bij de camper en rijden door naar het idyllische terpdorp Exmorra, ook daar kunnen we niks bijzonders vinden 🙈

Via een leuke route rijden we door naar Harlingen waar Karin gaat shoppen en Roderick een biertje doet op het terras van bierbrouwerij “Het Brouwdok”.

Wanneer Karin terug is rijden we een stukje terug naar Pingjum, daar zit camping “De Nije Trije” van Biersommelier en biertroubadour Jan Nota.

We zetten de stoelen in het laatste beetje zon, drinken nog een borrel en na het eten gaan we naar binnen.

Dag 4

Nog even terug naar gisteren, na het eten krijgt Roderick een berichtje van Jan of hij nog even een biertje komt doen, duh natuurlijk wil Roderick dat😏

Samen met een vriend van hem proeven we veel biertjes, *stachelen we met de Maallust M10 en maken we het behoorlijk laat.

Pingjum – Witmarsum – Bolsward – Urk – Almere 153 km.

Voordat we weggaan zeggen we gedag tegen Jan en zijn vrouw en ruilen terloops nog even wat biertjes.

We rijden naar Witmarsum waar we het monument van Menno Simons op de foto zetten en zien we ook nog even dat er een lammetje geboren wordt.

We gaan verder naar Bolsward, het is er rustig en er word daar flink aan de weg getimmerd 😏

We drinken er nog wat en sluiten de Havenstedenroute af.

We maken daarna een klein beginnetje met de Zeebodemroute in Flevoland, de eerste stop is in Urk.

We lopen daar best lang rond en uiteraard doen we ook weer een terrasje.

Wanneer we wegrijden besluiten we naar Almere te rijden, Roderick heeft daar morgen een afspraak.

Via een Facebookpagina vinden we een niet officiële overnachtingsplekje op een dijk bij Almere.

We staan er fantastisch mooi😎

*Stachelen is een Zuid-Duitse traditie waarbij een gloeiend hete pook in het bier gedompeld wordt. Door de hitte gaat het bier schuimen en karamelliseren de restsuikers in het schuim. Hierdoor gaat het bier ontzettend lekker ruiken, de temperatuur wordt iets hoger en de karameltonen worden nog meer geaccentueerd. Ideaal voor bieren met veel restsuiker, zoals bockbier en dubbel.

Dag 5

Almere – Hilversum – Vianen – Schoonhoven – Vlist 96 km.

We beginnen de dag met stress, althans Roderick heeft stress en automatisch zorgt hij er dan voor dat Karin ook stress heeft.

Hij moet moet om 10:55 uur bij een afspraak zijn, we zijn er er ruim op tijd maar hij kan het niet vinden, achteraf blijkt dat het niet aan hem lag want hij had een verkeerd adres doorgekregen.

Eind goed al goed en om te ontspannen drinken we op de parkeerplaats nog een kop koffie.

Op dat moment parkeert er een bedrijfsauto van autosleutelskopieren.nl voor ons, dat is apart, we hebben het bevestigingsoogje van onze sleutel stuk en dat is best irritant.

Roderick loopt meteen naar het bedrijfspand daar achter en 3 minuten later is hij weer terug met een “nieuwe” sleutel.

Na dit alles gaan we verder, we besluiten om de “Lek en Lingeroute” te gaan rijden.

Onderweg drinken we een kopje koffie in Hilversum en pakken de route op in Vianen, we brengen een bezoekje aan het oude centrum maar de regen jaagt ons weer terug naar de camper.

Het weer is zeer wisselvallig maar terwijl we langs de Lek rijden breekt net de zon door, een mooi fotomomentje.

Bij Schoonhoven steken we met de pont de Lek over, daar drinken we in de zon een kopje koffie, we lopen nog door Schoonhoven heen.

De dag loopt op zijn einde en we besluiten naar Vlist te rijden. Daar zit de Vlisterhoeve, een boerderij met camperplaatsen en heel veel dieren.

Helaas is de grond daar erg nat en we zitten al vrij snel vast maar het voordeel van een boerderij is dat de boer je zo weer los trekt 🚜😏

Morgen weer diertjes knuffelen 🥰

Dag 6

Vlist – Gorinchem – Asperen – Everdingen – Hilversum 149 km.

Na het diertjes knuffelen gaan we verder met de Lek en Lingeroute.

We zoeken in Gorinchem een parkeerplaats maar alles staat vol dus rijden we door en komen net buiten Gorinchem terecht bij de Boven-Merwede.

Terwijl Roderick een eitje bakt legt er een vrachtschip aan die hun auto van hun schip aftakelt, een leuk schouwspel.

Na de lunch rijden we verder en via een hele mooie route komen we bij Fort Asperen maar die is niet geopend, we drinken een kop koffie op de parkeerplaats en vervolgen de route.

De volgende stop is Fort Everdingen en heel toevallig zit daar ook een bierbrouwerij 😏

Roderick vind al heel snel de brouwer en terwijl Karin een kop koffie drinkt, krijgt Roderick een rondleiding , proeft een mooi biertje en na het ruilen van wat lekkere dingen is het tijd om te gaan.

We moeten naar Hilversum waar Roderick morgen weer een afspraak heeft, dit keer al om 8 uur ‘s morgens.

Via de Appie in Houten zoeken we een ongezellige parkeerplaats op waar Karin wel voor gezellig en lekker eten zorgt.

Dag 7

Hilversum – Mijdrecht 25 km.

Vandaag geen reisdag maar wel een dag met een verhaal, zoals we al schreven had  Roderick afgelopen maandag een afspraak in Almere en vandaag in Hilversum.

Afgelopen maandag was een PCR test en vandaag moest hij zich melden op Media Park Hilversum.

Hij had zich elf maanden geleden opgegeven voor de quiz “Ik weet er alles van” met Ruben Nicolai en vandaag was de opnamedag.

Helaas was dit geen succesvolle dag, hij stond met nog twee kandidaten op de wachtlijst en wanneer er een kandidaat casht is er iemand van de wachtlijst aan de beurt, helaas was hij nummer drie op de lijst en werd er maar 2 x gecasht.

Met een ervaring rijker en een illusie armer verlaat hij de studio.

Buiten loopt hij nog wel Ruben tegen het lijf en hij geeft hem een fles M10.

Maar het is nog wel een feestelijke dag want Karin is jarig 🥳🎉 en ze trakteert zich zelf op dagje shoppen in Hilversum.

We zijn zo’n beetje tegelijk terug bij de camper en rijden naar de camperplaats in Mijdrecht.

Het is te laat om nog uit eten te gaan dus Karin kiest voor Domino’s, wat we laten bezorgen.

Tijdens het eten zien we ook nog de FC verliezen, morgen maar weer verder met vakantie vieren 😏

Dag 8

Mijdrecht – Durgerdam – Monnickendam – Hoorn  114 km.

We gaan vandaag langs het IJsselmeer omhoog, we vinden al snel een leuk plekje voor een kop koffie en het verlate verjaardagsgebakje van Karin.

We zitten lekker in het zonnetje met een mooi uitzicht ☀️

We rijden door naar Monnickendam waar we door het dorp en haven wandelen, op een terras doen we, onder het genot van wat lekkers, een drankje.

We rijden verder omhoog en via een tussenstop bij de supermarkt komen we aan op de camperplaats van jachthaven Grashaven in Hoorn.

Nadat we de camper op zijn plek hebben staan lopen we nog even Hoorn in.

Dag 9

Hoorn – Medemblik – Enkhuizen – Almere 135 km.

We zijn er op tijd bij vandaag maar laat weg.

Karin heeft vandaag school en dat gaat al een poos online dus gaat vandaag vanuit de camper.

Het is kwart over 12 wanneer we gaan rijden, eerste stop Medemblik.

Na een “Stadswandeling” en een drankje rijden we verder naar Enkhuizen, we rijden zoveel mogelijk binnendoor en zijn daardoor best lang onderweg.

Is ook helemaal niet erg met dit weer, we waaien zo wat de camper uit.

Na wat sightseeing rijden we over de dijk naar Lelystad, daar zit een gratis camperplek maar die is sinds 1 april gesloten.

We besluiten door te rijden naar Almere en vinden zelf een “Camperplaats”.

Morgen even Almere in.

Dag 10

Almere – Laren 68 km.

De dag eindigt gisteren anders dan verwacht, het vinden van een mooi plekje wil niet altijd zeggen dat het ook een veilig plekje is

en daar kwamen we gisteravond voor de eerste keer achter.

Het loopt tegen 12 uur ‘s avonds en we horen een auto stoppen, hij is wat aan het draaien en steken en rijd weer terug.

Daarna horen we hem weer draaien en steken en daarna weer. Het is stil maar we vertrouwen het niet. We doen het keukenraamgordijn een stukje omhoog en we zien net een man zenuwachtig rokend weglopen.

Na verloop van tijd zien we hem weer, nog steeds zenuwachtig rokend. We zien dan ook geknipper van autolampen.

Het is mooi geweest, heel voorzichtig draaien we de voorstoelen terug, terwijl we de camper starten schuiven we de gordijnen open en rijden weg.

Roderick weet nog een plekje bij een sporthal in Almere en daar parkeren we voor de nacht.

Voor vandaag staat een middagje shoppen in Almere op het programma, Roderick zet Karin af in het centrum (wat een heel leuk winkelcentrum is) en hij  rijdt zelf door voor een kop koffie bij campervrienden.

Rond de middag is Roderick weer terug en drinken we samen wat op een terras.

Na de drankjes vervolgt Karin haar shopronde.

Aan het einde van de dag halen we wat kip op de markt voor het avondeten en rijden daarna naar huizen, maar die CP is vol dus door naar Laren waar nog wel een plekje vrij is.

Dag 11

Laren – Lage Vuursche – Zeist – Landgoed Rhijnhauwen – Langbroek – Driebergen – Rijsenburg – Cothen – Hilversum 143 km.

We hebben nog geen zin om naar huis te gaan dus besluiten we om de heuvelrugroute te gaan rijden.

Het is een mooie route met veel bezienswaardigheden onderweg.

We beginnen via een mooie weg in Laag Vuursche, we stoppen voor een kleine lunch in Zeist, maken een wandeling bij Fort Rhijnhouwen, zetten de camper aan de kant voor een foto bij de Donjon van Langbroekerwetering, pauzeren bij Kasteel Sterkenburg, gevolgd  door een foto van Landgoed Leeuwenborg en het tegenover liggende huis Molenstein.

Aan het einde van de route eten we op de camperplaats de resterende kip van gisteren en gaan we zo aan de borrel 🍺

Morgen weer naar huis😢

Dag 12

Hilversum – Borger 180 km.

Het is de laatste dag.

We rijden langzaam aan naar huis, stoppen onderweg bij de McDonalds en zijn om 20 uur thuis.

Wat was het weer een genot om met de camper weg te zijn, binnenkort maar weer een weekend weg 😏