Dag 15 14 december. Catania- Catania 12 km.

Catania, wat een stad!🥰😍

Een kort tripje vandaag, we vertrekken van het winkelcentrum aan de ene kant van de stad naar de camping aan de andere kant van de stad, een reis van 13 minuten.

We zoeken een plekje in de zon en zetten de stoeltjes buiten, ons eerste ontbijtje voor de camper is een feit.

Na wat foto’s van de omgeving gemaakt te hebben pakken we de bus naar het centrum, vandaag staat Catania op het programma.

We kunnen hier heel veel over zeggen maar dan komen we nog woorden tekort.

Het historische stadscentrum staat sinds 2002 op de werelderfgoedlijst van UNESCO en dat is duidelijk te zien.

Er is zoveel te bekijken en te beleven dat je tijd te kort komt.

We begonnen met een drankje op het piazza del Duomo, helaas missen we daar door de plaatselijke vismarkt, we zien nog net hoe ze alles opruimen.

We belanden daardoor wel in de streetfoodstraat van Catania, uiteraard eten we daar de plaatselijke specialiteiten.

Van daaruit zwerven we de hele dag door de stad, we zien ontelbare bezienswaardigheden, heel veel mooie kerken en gebouwen, en eten & drinken bij diverse foodstands.

We sluiten het bezoek af waar we ook begonnen zijn en eten daar nog wat. Roderick neemt nog een pistache ijsje (die hier niet mintgroen is) mee voor onderweg. Terug in de camper drinken we een kop koffie met daarbij een Minne. Wederom iets wat je gegeten moet hebben. Vandaag veel afgestreept van het eetlijstje in elk geval.

De gereden route van deze dag. (klik op de foto)

Dag 16, 15 december. Catania – Siracusa 94 km.

We ontbijten vandaag weer buiten, wat een heerlijk gevoel.

Na het ontbijt regelen we alle voorzieningen en gaan weer rijden.

De eerste stop is Brucolie , een typisch Siciliaans dorpje, maar wanneer we daar binnen wil rijden staan er borden met ZTL zone, ai dat wordt dus niets.

Via een supermarkt om vers brood te halen, rijden we door naar Augusta.

Daar staat een imposant fort, Castello Svevo.

Helaas is dit fort vanwege renovatiewerkzaamheden afgesloten.

We nuttigen onze broodjes op de parkeerplaats en rijden door naar Siracusa.

Daar gaan we naar de wasserette. We willen tijdens het wachten dingen gaan bekijken, maar wanneer we daar aankomen komt de regen met bakken uit de hemel, dan maar een espresso in de camper.

Na anderhalf uur is de was weer schoon en droog, we zoeken hier een overnachtingsplek in de haven op.

Morgen weer een dag.

De gereden route van deze dag. (klik op de foto)

Dag 17, 16 December. Siracusa – Marzamemi 75 km.

Terwijl Karin zich nog een keer omdraait gaat Roderick samen met Achi naar het historisch centrum van Siracusa, Ortygia.

Ze beginnen op de markt waar ze pistachenoten en gedroogd fruit kopen. 🐕‍🦺🚶🏼

Via het oude Griekse theater lopen ze door de rest van dit prachtig stadje, zoals de piazza Archimede waar Fontana di Diana staat.

Van daaruit lopen ze langs de zee naar Castello Maniace en van daar naar Piazza Duomo, een groot plein waar op de Duomo, het Palazzo del Senato, het Palazzo Archivescovile, het Palazzo Beneventano del Bosco, het Gabinetto Numismatici, het Palazzo del Borgia en de Santa Lucia alla Badia kerk staan.

Genoeg bezienswaardigheden op het plein dus.

Via allerlei kleine straatjes, een bakker, een café voor een espresso en nog een kerk komen ze weer terug bij de camper.

We eten een broodje en rijden een stukje het binnenland in naar Noto, weer wat anders dan de route langs de kust. Het is een verrassend mooie route, onderweg komen we alleen twee hoogtebeperkingen tegen van 2,80 meter, de eerste kunnen we makkelijk onderdoor maar bij de tweede twijfelen we, voor de zekerheid stapt Karin uit, het kan!

Wanneer we bij Noto zijn parkeren we de camper aan het begin van het stadje en lopen door Porta Reale, naar het centrum, daar drinken we eerst wat op een terras.

Noto is na een zware aardbeving in de 17e eeuw helemaal opnieuw opgebouwd in de Barokstijl.

We lopen in de zon langs allemaal prachtige gebouwen, zoals kerken, een kathedraal en een paleis.

Nadat we uitgewandeld zijn eten we een broodje op een bankje naast de camper.

De volgende stop is in Marzamemi, een toeristisch vissersdorpje met wat bezienswaardigheden.

We stoppen op een parkeerplaats om ons te oriënteren.

De bezienswaardigheden liggen wat verder weg, we starten de camper om daar heen te rijden maar helaas is hier ZTL zone, dan maar omrijden.

Helaas voor ons, aan de andere kant moeten we ook door dezelfde zone, dan maar naar de volgende stop.

Maar wanneer we terug rijden in dit dorpje zien we op een parkeerterrein bij de haven campers staan, daar kunnen wij nog wel bij. Een fijne plek aan een pittoresk haventje. We gaan mooi op tijd in de relaxstand.

De gereden route van deze dag. (klik op de foto)

Dag 18, 17 december. Marzamemi – Valletta 50 km.

Het was weer winderig afgelopen nacht maar het scheelt dat dat geschommel ook wel lekker slaapt.

Vandaag is de dag van de overtocht naar Valletta, Malta.

De afvaart is pas om 18 uur, een goed excuus om wat langer te blijven liggen.

Na het ontbijt waait Roderick eerst de honden uit en daarna gaan we naar Ispica waar we wat bezienswaardigheden op de gevoelige plaat vastleggen.

Hierna rijden we naar de andere kant van het dorp, we doen boodschappen en bij de autowasserette spuiten we het zoute water van de camper.

Rond 14 uur zijn we bij de haven, veel te vroeg maar we hebben toch niks meer te doen.

Karin maakt tussendoor nog een lunch klaar en om half 5 zitten we al op de boot.

Door wat vertraging vaart de boot pas om half 7 af en roepen ze meteen om dat het weer niet best is en dat we bij voorkeur moeten blijven zitten. Dat belooft wat🫣

Achteraf blijkt het mee te vallen en om kwart over 9 staan we op een parkeerplaats bij de haven.

Zo eerst Chinees halen bij de overbuurman 🥢🍻

De gereden route van deze dag. (klik op de foto)

Dag 19, 20 december. Valletta 0 km.

Vandaag weer een staddag, dit keer dus Valletta, de hoofdstad van Malta. En wat heeft deze stad ons verrast!

We vonden Catania al onverwacht mooi, maar deze stad is echt indrukwekkend.

Vanaf de camper lopen we over de Valletta Waterfront naar de lift die ons naar het bovenste gedeelte brengt, de wandeling hier naar toe was al mooi, maar eenmaal boven is het bijna wonderlijk.

Het eerste waar we komen is de saluting battery, om klokslag 12 uur wordt daar een kanon afgevuurd.

Helaas missen we dat omdat we zo nodig eerst iets wilden drinken.

Daarna lopen we het mooie centrum in, de gebouwen in Valletta zijn vrijwel allemaal opgebouwd met de karakteristieke kalksteen die van het eiland zelf afkomstig is.

Heel veel kleine straten,die van boven naar beneden lopen, verbinden de beide hoofdstraten, Merchants Street en Republic Street.

En er is veel te zien, Kerken, kathedralen, monumenten, leuke winkels, gezellige terrassen en heel veel standbeelden, we hebben nog nooit zoveel standbeelden in een stad gezien als hier.

En wat het extra gezellig maakt is natuurlijk de kerstsfeer die er nu heerst en de daarbij horende kerstmarkt.

We stoppen regelmatig voor een hapje en een drankje maar toch voelen we onze benen al.

Omdat we toch zoveel mogelijk willen zien gaan we een rondje met een treintje doen, super toeristisch natuurlijk, maar wel erg makkelijk om alles te zien.

Tegen de avond lopen we weer terug naar de kerstmarkt om deze ook mèt de gezellige verlichting te zien. Hierna sluiten we de dag af in de foodmarket, deze hadden we vanmiddag al gespot en veel Streetfood uit verschillende werelddelen wordt hier verkocht.

Na een fikse terugwandeling van een dik half uur, drinken we koffie in de camper. Vanaf morgen links rijden 🫣

Dag 20, 19 december. Valletta – Marsaxlokk 23 km.

Vandaag verlaten we de hoofdstad, na getankt te hebben voor €1.21 per liter gaan we naar The Three Cities.

The Three Cities bestaan, je raadt het nooit, uit drie steden: Vittoriosa (Birgu), Senglea (L-Isla) en Cospicua (Bormla) en liggen in het havengebied van Malta.

De eerste is Senglea, het valt niet mee om er met de camper door te rijden, maar het lukt ons toch. We parkeren vlakbij het uitzichtpunt en binnen een minuut lopen we daar heen.

Na wat foto’s rijden we naar Vittoriosa, daar is het allemaal nog lastiger rijden en het geconcentreerd op links rijden maakt het ook niet makkelijker.

We kunnen de camper kwijt in de haven, we lopen een stukje omhoog en drinken daar een espresso.

Na de espresso lopen we richting het einde van de stad en zien een treintje dat al de drie steden aan doet, en net als gisteren kopen we weer een kaartje.

Helaas valt dit wat tegen, zelfs het treintje kan niet overal komen.

Na een hobbelig en snel ritje gaan we in de haven, tussen de luxe jachten nog wat eten.

Via Tarxien gaan we naar Marsaxlokk, een must see vissersdorp.

Onderweg tanken we nog LPG en mogen we het verse water aanvullen van de eigenaar.

Even later zijn we in Marsaxlokk en het is inderdaad een prachtige plaats, straks vis eten 🐟😋

De gereden route van deze dag. (klik op de foto)

Dag 21, 20 december. Marasxlokk – Ghar Lapsi 36 km.

Gisteravond hebben we na het eten nog de kerstversiering in het dorp bekeken en uiteraard moest Karin nog de zwerfkatten voeren.

Vandaag was ‘langzaam opstart dag’.

Roderick gaat eerst met de honden naar het strandje en loopt daarna naar de Spar aan de andere kant van het dorp voor broodjes.

Na het ontbijt/lunch rijden we via een heel smal weggetje, (de spiegels moesten we inklappen) naar een rotsstrand genaamd st. Peter’s pool. Het is een rotsterras rondom een natuurlijk zwembad met turkooiskleurig water.

Zomers moet het hier mega druk zijn, nu zijn we bijna de enige.

Via Fort Delimara en Fort San Lucian, die beide niet geopend zijn voor publiek, gaan we naar de Ghar Dalam grot, maar het enige wat we daar zien is een parkeerplaats.

Op naar Wied Iz-Zurrieq, een heel klein dorpje waar de boottochtjes naar de Blue Grotto afvaren.

De Blue Grotto is een complex van zeegrotten, op zonnige dagen verlicht de weerkaatsing van het zonlicht op de witte zandbodem de grotten in felblauwe tinten.

We hadden niet de intentie om dat boottochtje te doen maar we zijn nieuwsgierig naar het toeristische effect ervan en dat toeristische effect is er, het is er allemaal horeca.

We besluiten om hier dan maar te gaan lunchen en aangezien we zo’n beetje in de zee zitten nemen we allebei vis, Karin neemt viskoekjes en Roderick de catch of the day, Red Snapper bereid in de oven op zout.

Het is verrassend en lekker maar wel heel veel voor een lunch.

Met een te volle buik stappen we weer de camper in, we gaan naar de Megalithische tempel van Ħaġar Qim.

Deze tempels zijn de oudste vrijstaande bouwsels op aarde, toch iets anders dan hunebedden 😉

Intussen loopt het tegen 4 uur, tijd om een overnachtingsplek op te zoeken, op Park4Night vinden we een parkeerplaats bij Ghar Lapsi.

Ghar Lapsi is een natuurlijke rotsformatie, die zich uitstekend leent om te zwemmen, snorkelen en zelfs te duiken, misschien morgen even pootje baden 😉

Na de borrel hebben we door de zware lunch niet veel trek.

Gelukkig had Roderick vanmorgen ook Malteser worst meegenomen bij de Spar, dat smaakte prima met een broodje. De avond is voor het inkakken en bedenken wat we morgen gaan doen.